Vi handler online som aldri før – tingenes internett er den nye store vekstbransjen

E-handel er den nye store vekstbransjen, og den gode grunnen til dette er at vi i dag har opplevd en enorm vekst i antallet mennesker som har anledning til å komme seg online, og som derfor organiserer større deler av livet sitt gjennom online-aktivitet.

Grunnen til dette er selvfølgelig populariseringen og tilgjengeliggjøringen av nettet gjennom interaktive apparater som smartphones og tablets, så vel som at inntreden av disse apperateen ble imøtekommet av mange tjenesteytere og kjøpmenn som utvidet sitt online tilbud, eller som begynte å satse på et online tilbud, etter at de så hvordan trenden utviklet seg.

Online supermarkeder er i ferd med å vokse frem i hele Europa

En av de nye tingene som har vokst frem i Europa i, løpet av de siste årene, er online supermarkeder hvor du kan gjøre ukens handling hjemmefra, og får varene levert på døren i løpet av en dag eller to. Et av gründer-prosjektene er kolonial.no som har satset på å relansere online-supermarkedet i Norge. Det tok ikke lang tid før de etablerte kjedene forsvarte seg med å lage et eget tilbud for online bestilling og leveranser til hentesteder som passer for kunden.

Mat og drikke er en ganske stor post på budsjettet til de fleste husholdninger, så i dette markedet er det rom for at flere tar del i utviklingen og fremveksten av en god bestillings og budtjeneste, som etter hvert kanskje kan bli billigere enn det å gå i butikken for å handle selv. Det er kun et spørsmål om hva som er mest lønnsomt, -å holde et stort butikklokale, eller å utvikle en effektiv spedisjon og et smart lagersystem, som tillater rask bearbeiding av innkommende ordre.

Det er mange fordeler med slike systemer, og mange travle mennesker kan nok spare seg en god del tid på å bruke et slikt system. Det å bestille faste vareleveringer fra en kolonial eller fra et supermarked er i seg selv ikke noe nytt, men det som er nytt, er hvordan ordre-kjeden er blitt modernisert.

Datamaskiner kan brukes til å holde orden på alt mulig rart, og det er ikke lenger nødvendig å bruke arbeidskraft på kundebehandling. Programmet forteller hva som er blitt bestilt, og det eneste som de ansatte trenger å gjøre, er å pakke ned det bestilte, for så å sende ut en varebil med leveringene til et nabolag.

Mange av disse tjenestene tilbyr også et fast abonnement på et vareutvalg, eller “overraskelsespakker”, hvor man hver uke kan få en kasse med forskjellige råvarer, og en medfølgende samling av resepter for hva man kan lage av ingrediensene.

I Norge er vi fortsatt ikke så langt at man kan få en levering hjem, i alle fall ikke enda, men vi er ikke langt unna. Kjeder som er aktive i mange EU-land har allerede begynt å leke med slike prosjekter, og tester ut hva som fungerer. I Tyskland har flere varehus langvarige avtaler med selskaper som Posten eller DHL, og samarbeider for å ordne raske leveringer av varer.

Den store kjeden Tesco har faktisk allerede begynt å legge ned filialer i tettbygde områder, for å erstatte dem med hentesteder for bestilte varer. Hos dem har underselskapet som driver med denne utviklingen opplevd en tosifret vekst per kvartal. Kjeden sparer penger, kunden sparer tid, og Tesco trenger færre ansatta for å omsette samme volum av varer, i kraft av at det er mer rom for automatisering i lagerholding, enn det er i bemanningen av et supermarked.