Smartweb

Skal du starte nettbutikk?

Har du en drøm om å starte nettbutikk, og tenker at tiden er moden for å gjøre drømmen om til virkelighet? Det er aldri for sent å satse på drømmene sine, og det er en god idé å følge hjertet istedenfor hjernen ved slike spørsmål. Likevel er det masse man må tenke på når man skal starte butikk, og spesielt på nett.

Her er en liten sjekkliste som kan få deg i gang?

  • Hva skal du selge?
  • Hvilke leverandører ønsker du å bruke?
  • Hvor lang tid i forkant må du bestille varer?
  • Må du ta opp lån i en bank, eller skal du skaffe deg eksterne investorer?
  • Har du registrert alle nødvendige opplysninger i Brønnøysund-registeret?
  • Hvordan skal du markedsføre butikken?

Når du har tenkt over alle disse punktene, så bør du tenke litt ekstra godt over det siste spørsmålet. Du finner mer informasjon om dette i avsnittet under.

Hvordan markedsføre nettbutikken din?

Etter man har funnet konseptet til butikken, og fått unna alle de administrative oppgavene, gjenstår noe av det aller viktigste – nemlig markedsføringen. Man kommer ingen vei ved å ha laget en fantastisk online-butikk med et gedigent varelager, hvis man ikke også har kunder til å handle i butikken.

Så hvordan kommer du i gang? For mange vil sosiale medier være en av de viktigste kildene til markedsføring. Litt avhengig av hva slags butikk du skal lage kan det lønne seg å starte med Facebook eller Instagram. Men hvis du føler at du har tid til begge, så kan du selvsagt lage en profil i begge kanaler, dette er nesten en forventning fra kundene nå i dag. På sosiale medier kan du på en rimelig måte både reklamere for produktene dine, og du kan skape en tett og god dialog med kundene dine. Har du råd kan du selvsagt også sett inn annonser både på nett og i relevante magasiner.

Lyst på mer informasjon?

Har du fortsatt lyst til å starte din egen nettbutikk? Les mer om en nettbutikk for å gi deg selv det beste grunnlaget for å lykkes. Jo mer du vet om det å drive online-butikk før du starter, jo større er sannsynligheten for at du butikken din kommer til å gjøre det bra.

Det viktigste er likevel at du følger drømmen min, man lever tross alt kun en gang. Og som ordtaket sier så er det bedre å angre på noe man har gjort, enn noe man ikke har gjort.