Coupii åpner i Norge

Kupongsider er veldig populære og tjener begge parter, både forbrukerne og selgere. Men hvordan fungerer egentlig en kupong-side? Og hvordan kan nettbutikker og andre virksomheter dra nytte av slike sider?

Kupongmarkedet utvider seg stadig og nå snart blir Coupii lansert i Norge. Se websiden her! Coupii er opprinnelig dansk, men skal nå samarbeide med en rekke norske virksomheter for å hjelpe dem å få flere kunder. Dette gjøres via rabattavtaler der ulike virksomheter tilbyr tjenester og produkter til en ekstra lav pris. Men haken er at tilbudet er begrenset i antall og tid. Likevel gir dette virksomheter ekstra mye eksponering på nett, og mer synlighet betyr også flere potensielle kunder.

En smart salgskanal

Kupongsider er på mange måter en effektiv salgskanal. Til tross for at nettbutikker forsøker å lansere sine egne kampanjer via nyhetsbrev og sosiale medier, så vil en kupongside tiltrekke seg et større publikum. Dette skyldes fordi kupongsider er dedikert til de som er på utkikk etter et kupp uansett kjøpskategori.  Selv om sosiale medier som Facebook er også en fin plattform for markedsføring, så er det også en tendens til at Facebook blir brukt som en kundetjeneste. Der kunder stiller spørsmål enn heller å direkte kjøpe noe. Hvis du eier en virksomhet og vil gjerne dra nytte av kupongsider kan du f.eks. besøke Coupii for mer info, se.

B2B for små virksomheter

Svært populære kupongsider slik som Coupii har også større budsjett for markedsføring. Mange av dem har også reklame på tv og har veldig synlig reklame på internett. Når en kupongside reklamerer for sine tjenester, dvs. muligheten til å kjøpe gode produkter og tjenester til en lav pris, så vil de også automatisk reklamere for de som selger disse tilbudene. Små og mellomstore virksomheter kan nyte godt av dette, for det er jo gratis reklame for dem.

Fortalt med andre ord kan samarbeidspartnerne til kupongsidene få tilgang til en allerede opprettet og effektiv salgskanal, uten at de må gjøre noe ekstra innsats. Naturligvis vil kupongsidene ta en bit av salgene, men samarbeidspartnerne får mye igjen.  At et samarbeid med en kupongside er lukrativt, er det ingen tvil om. Men hvordan kan en kupongside øke kundestrømmen til så mange nettbutikker samtidig?

Målrettet markedsføring

Online reklame er mye mer sofistikert enn tradisjonell reklame og på mange måter mer målrettet. Bortimot alle nordmenn har tilgang til Internett, og mediaeksponering fra nettet er ikke til å unngå. I tillegg har bruken av smarttelefoner og nettbrett skapt en stor datamengde, eller Stordata (big data) som det kalles. Brukerinformasjon, nettsteder vi liker besøker, bilder vi liker etc. alt blir registrert. Kupongsider benytter f.eks. beliggenheten til IP-adressen til de som besøker nettsiden og serverer dem tilbud som statistikk sett er relevant for dem.

Dette betyr at dersom du besøker en kupongside kan det godt hende du får se resultater for rabattilbud i ditt nærmiljø. Det kupongsider viser deg kan også være basert på din søkerhistorikk og dessuten andre kundedata du gir fra deg når du abonnerer på et nyhetsbrev.

Mulighet for kryssalg og oppsalg

Når en ny kunde har gjort en deal på kupongsiden så blir nettbutikken mer kjent. I tillegg er det gode sjanser for kryssalg og oppsalg. Ettersom når en kunde først har kjøpt noe, så kan det tenke seg at kunden ønsker andre lignende varer og tjenester. Eller at den nye kunden vil anbefale nettbutikken til venner og familie. Når ryktet sprer seg i sosiale medier er det som ild i tørt gress. Slik at de som samarbeider med kupongsider kan få stor eksponering og svært raskt.

Det er flere måter kupongsider legger til rette for mersalg. Det kan f.eks. være at en kunde får rabatt hos en nettbutikk. La oss si kunden får 50% rabatt på en vare, og når kunde kjøper varen så kan nettbutikken gi en meldingen at hvis han kjøper en vare til så får han ytterligere 50%. Resultatet blir uansett at nettbutikken selger mer.

Hva er ulempene med kupongsider?

Kupongsider kan også være et tveegget sverd. Så lenge virksomheter holder seg til kupongsider med et godt omdømme slik som Coupii så kan man raskt tiltrekke seg flere kunder. Men det omvendte kan også skje. Derfor er det lurt for virksomheter å tenke over hvordan de skal håndtere kupongkunder, særlig hvis det kommer flere enn forventet. Eller at produktet eller tjenesten ikke lever opp til det som ble markedsført i rabattilbudet.

Pass på varemerket

Kupongsider tiltrekker seg mange mennesker som vil spare penger. Men dette i seg selv kan faktisk skade varemerket til virksomhetene. Årsaken er at hvis folk er på utkikk etter god kvalitet så forbinder de gjerne dårlig kvalitet med lav pris. Hvis kunder ser at en nettbutikk stadig tilbyr tilbud så kan de nøle med å faktisk betale full pris for varene eller tjenestene. Mange markedsføringseksperter mener at et varemerket kan miste sin verdi dersom den hele tiden assosieres med rabatt og tilbud. Et godt eksempel er jo Europris og Nille i Norge. Naturligvis fungerer dette for dem ettersom de ønsker å være kjent for å være billige. Men dersom en virksomhet ønsker å tilby varer med høy pris og dessuten har god kvalitet, kan et samarbeid med en kupongside føre til mer skade enn hjelp.

Hva bør legge ut på rabatt?

Hvis du har en nettbutikk og vil samarbeide med en kupongside, så bør du tenke grundig igjennom hva du vil tilby til redusert pris. For det første bør du velge et produkt eller tjeneste som gir god verdi for kundene. Men som samtidig virksomheten din tåler å tape kostnadsmessig ettersom du selger en vare til lavere pris enn normalt. I tillegg bør produktet være populært og du bør faktisk unngå å selge dine beste produkter til rabattpris. Dette skyldes hovedsakelig det vi nevnte tidligere, det at kunder kan forbinde varemerket ditt med noe som er alltid billig.

Noen virksomheter rir på kupongsamarbeidet enn stund, og når de har nok kunder avslutter de samarbeidet. Noe som er helt greit og kan gjerne gjøres når en nettbutikk må kvitte seg med upopulære produkter eller for å lansere nye tjenester og produkter. Da kan en kupongside som Coupii føre til større eksponering og gratis reklame.